Про Aудио ЕООД™ - Бургас
  • Български
  • English
  • Начало
  • Продукти
    • Оповестителни системи EN-54
      • EN54 Оповестителни системи TOA
        • TOA VX-3000 Интегриран панел за гласово оповестяване
        • ТОА VX-3000 Система за гласово оповестяване
        • VM-3000 EN-54 ефективна и гъвкава система за гласово оповестяване
      • EN54 Оповестителни системи FBT
        • Компактни системи за Гласово оповестяване EN 54 FBT
        • FBT Mикрофонни пултове EN54-16
      • EN 54-24 Сертифицирани говорители за оповестителна система
    • Озвучителни тела
      • Дизайнерски тонколони
      • Активни тонколони
      • Пасивни тонколони
      • Безжични тонколони
      • Мониторни тонколони
      • Суббуфери
      • Line Array Високоговорители
    • Усилватели
      • Усилватели
      • Усилватели 100V
      • Инсталационни Аудио и Видео плеъри
      • Зонални матрици
    • Микрофони и Слушалки
      • Микрофони
        • Вокални микрофони
        • Безжични микрофони
        • TV&Radio Микрофони
        • Студийни микрофони
        • Инструментални микрофони
        • Инсталационни микрофони
      • Слушалки
        • HI-FI Слушалки
        • Мониторни слушалки
        • DJ Слушалки
        • Портативни Слушалки
    • Смесителни устройства
      • Смесителни устройства
      • Периферни смесителни устройства
      • DVJ Миксери
      • Звукови процесори и миксиране
    • Фоново-озвучителни системи
      • Говорители за повърхностен монтаж
      • Говорители за вграждане в таван
      • ATEX Говорители за взривоопасна среда
      • Говорители за открити пространства
      • Рупорни и прожекторни високоговорители
      • Говорители за лодки, яхти и бани
      • Атенюатори, регулатори на звук
      • Персонални озвучителни устройства
      • Мегафони за прояви на открито
    • Интерком системи за комуникация
      • Захранващи устройства за интерком системи
      • Интерком интерфейси
      • Мобилни интерком станции
      • Станции на интерком системи
      • Централи на интерком системи
      • Светлинна сигнализация
    • Eфектно театрално и сценично осветление
      • Moving Heads
      • Сценични ефекти - Magmatic FX
      • Прожектори за инсталация на открито
      • Димери ZERO 88
      • Пар прожектори
      • Следящи прожектори
      • Сценични прожектори
      • Конзоли за ефектно осветление - Obsidian
    • Конферентни системи
      • Конферентни жични централни устройства
      • Конферентни жични микрофони
      • Микрофони и делегатски устройства за безжична конферентна система
      • Централни устройства за безжични конферентни системи
    • Домашно кино и Hi-Fi Canton
      • Домашно кино
      • Hi-Fi тонколони
      • Ресийвъри
    • Други
      • Термоустойчиви говорители
      • Индустриални говорители
      • Фанфари - Мартин тромпети
      • Грамофони
  • Решения
    • Oзвучителни системи за спортни обекти
    • Техническо оборудване за сцени. Озвучителни системи и ефектно осветление.
    • ХОТЕЛИ И РАЗВЛЕКАТЕЛНИ ОБЕКТИ
    • Оповестителна и озвучителна система за супермаркет
    • Озвучителни и конферентни решения за корпоративни обекти
    • Нови сценични парове и мувинг хеди Elation Professional
    • Аудиорешения за училища - оповестителни, озвучителни и системи за преподаване
    • Системи за оповестяване, комуникация и сигурност на жп гари и летища
  • Услуги
  • Марки
  • Статии
    • Нови продукти, най-ниски цени на пазара за сертифицирани говорители за оповестителна система
    • ТОП съвети за интегратори на слаботокови системи в кризисни и обичайни времена!
  • Обекти
    • Училища и фанфарни оркестри
    • Стадион "Арена Созопол"
    • Летни 3D кина Приморско и Китен
    • Кинотеатър Поморие
    • Дом на културата "Борис Христов" Пловдив
    • Американския Университет в България
    • "Колодрум" Пловдив
    • "Арена Армеец" София
    • Стадион "Верея"
  • Ценови листи
  • Контакти

Озвучителни системи за спортни обекти

Озвучителни системи за спортни обекти / Озвучителни системи за спортни обекти

Озвучителните системи предназначени за големи спортни съоръжения поставят звуковите дизайнери пред сериозни предизвикателства – първо това е големия мащаб - на открито или на закрито пространство и необходимостта за предоставяне на отлично изживяване за всички, и второ - синхронизиране на аудио сигнала, който чуват всички с това, което гледат на екраните.

Основната озвучителна система трябва да обхваща всички части на зрителното поле. Необходимо е да поддържа функции за обръщение към публиката, осигуряване на озвучаване при представяне на по-малки групи и мероприятия, възпроизвеждане на музика и други програми. Във всички съоръжения, тази система трябва да обхваща зрителските места с равномерно разпределено ниво на звуковото налягане и честотна характеристика с много добра разбираемостта на речта, както и с широк динамичен обхват.

Световните стандарти за озвучителни системи акцентират на възможността звукът – говор или музика да вълнуват пълноценно публиката. Тези съоръжения, в зависимост от приложението и целите могат да имат няколко системи, или възможност за преконфигуриране на системите. В повечето съвременни спортни съоръжения са инсталирани много мощни озвучителни системи, а в български условия - обикновено просто някакви системи за звук, най-често изпълнени с озвучителни тела, не за спортно приложение, а за ресторанти и дискотеки.

Модерните стадиони и арени са се развили през годините до такава степен, че в момента те са многофункционални съоръжения, дори и не само със спортни функции, а място за провеждане на публични срещи и поп концерти. За тези специфични обекти се изисква проектиране и изграждане на много специфични озвучителни системи, както и системи за гласово оповестяване и евакуация.

Три са основните проблеми, които добре проектираните озвучителни системи трябва да разрешат:

  1. Реверберацията /ехото/ и разбираемостта, които са изправени пред огромни предизвикателства и изискват висок професионализъм и специфични решения за разрешаване.
  2. Шумът, който публиката естествено генерира, и който може да нарасне до 106 dB или повече и на пръв поглед изглежда, че ако озвучителната система го надвиши, това ще е решение, но не е така, защото тогава звукът ще достигне до пикове непоносими за човешкия слух -112-116 dB.
  3. Последно, но не на последно място са предизвикателствата за реализиране на цялата инсталация, извършена правилно, безопасно, навреме и според бюджета, когато тези два безценни стоки - време и пари - са толкова често в оскъдно количество.

Саунд инженерите знаят едно основно правило - колкото по-далече трябва да бъде изпратен звука, толкова по-голям шанс има да изчезне... И обратно, колкото по-далеч трябва да бъде изпратен, толкова по-голям риск от неговото „разливане” има.
На открити места, звукът трябва да покрие цялото пространство, но да е добре преценен спрямо съседните сгради. Правилно разпределената система е много по-малко податлива на поривите на вятъра и температурата, защото звуковите вълни имат по-кратък път. И генерират по-малко звук като цяло, защото всяко озвучително тяло не е принудено да бъде толкова усилено.

Реверберацията е допълнителен звуков проблем в напълно или частично затворени спортни зали, стадиони и други особено големи пространстава, в които са възможни отражения на звука с известно закъснение. Този ключов проблем има два основни подхода за разрешаване – подходът на инженерът по архитектурна акустика в синхрон с подхода на звуковите инженери.

Проектираните и разпределени вярно като място, чувствителност и мощност озвучителни системи изчисляват времето, в което звукът пристига до ухото на всеки слушател и това често е по-важно от общата амплитудата на звуковото поле.

ИЗИСКВАНИЯ

В идеалния случай, системата трябва да бъде в състояние да осигури звук с ниво на налягане над този, който публиката може да генерира при скандиране. На практика, тези нива може да бъде трудно или нецелесъобразно да бъдат постигнати, или защото високоговорители ще работят при голямо налягане, или системата ще бъде твърде скъпа.

За контролиране динамиката на звука е нужно да се следи общия фонов шум. Добра практика е да се използва добра компресия и лимитиране на пиковете, особено на главните клъстери от озвучителни тела. Важна е възможността за автоматично управление на нивото на системата, така че ако е необходимо, нивото на гласови съобщения се регулират най-малко с 10 dB над общият фонов шум от тълпата.

АТМОСФЕРНИ ЕФЕКТИ

Един от основоположниците на електро-акустиката Leo Beranek казва: 

Звуковите вълни пътуват от източника до приемника на открито през атмосфера, която е в постоянно движение - турбуленция, температура, вятър, течения, вискозна и молекулярна абсорбция, както и отражения от земната повърхност.

Цялата повърхност се отразява на амплитудата и създава колебания в получения звук. Т.е . атмосферните условия за причина за практически ежедневно различни условия при който, звукът идва до зрителя на всяка седалка. В някои дни звукът ще бъде ясен, отчетлив и твърд като скала, а на следващия ден (или дори няколко секунди по-късно той ще стане неясен или ще варира по интензивност и характер.

Тези ефекти могат да бъдат в сериозни амплитуди. Вариациите в среден клас и високи честотни нива, дължащи се на пречупване, лесно могат да надвишават 20db при къс или сравнително дълъг път на изминаване.

Звукът от озвучителните тела тип Line-Array, насочени към oпределен сектор на публиката често могат да бъдат пречупени нагоре, след което се пречупват обратно към Земята от различните метеорологични условия. Това, разбира се ще промени качеството на звука за феновете, които няма да чуват достатъчно ясно, но съседите в околните многоетажни сгради ще го чуват. А в условия на поривист вятър, звукът може буквално да „избледнява“.

Има два възможни подхода към този проблем. Единият от тях е използването на големи, централно разположени озвучителни тела, чиято насоченост може да се контролира и променя. Вторият подход към проектирането на системата е да се намали разстоянието, на което са монтирани телата. Това е възможно с инсталацията на повече озвучителни тела, разположени по- близо до слушателите, с прецизно изчислени технически показатели и разбира се, при предвиждане на възможните акустични показатели. В този случай се предвиждат не само повече, но преди всичко по-малки озвучителни тела, излъчващи стабилен звук, без пикови нива.

Реверберация – движение на звука И ВРЕМЕТО

Вторият основен фактор в саунд дизайна е взаимодействието на звуковата система с акустична среда. Затворени спортни обекти могат да имат значителна реверберация или в зависимост от геометрията, може да бъдат установени продължителни забавяния / ехо.

Реверберацията понижава разбираемостта. Публиката до голяма степен е среда за усвояване на звука, докато повечето други повърхности по спортните обекти - не са. Звукът, който се „удря” в публиката най-вече ще се абсорбира, а този, който се срещне отразяващи повърхности (подове, тавани, стените, зони зад седалки) ще се върне и ще допринесе за отекващо поле. Този паразитен сигнал обикновено ще действа като фонов и шум и ще маскира прекия звук.

Най-общо, съотношението на директен звук към отразен такъв трябва да бъде толкова по-голямо, колкото възможно. Оптимално е нивото на отекващ звук да е с до 1 dB над нивото на прекия звук. Но когато съотношението падне така, че нивото на отекващ звук е повече от около 6 dB – по-голяма от тази на прекия звук, разбираемост ще бъде значително влошена.

Времето е много важен фактор при проектирането на системата. Голяма част от слушателските места обикновено ще получат звук от множество озвучителни тела. За да се получи добра звукоразбираемост, звукът от всички тези тела трябва да пристигнат в рамките на период от около 30 милисекунди. Звукът пътува с около 353 метра в секунда .

Озвучителните тела трябва да имат конкретна и измерима насоченост, през целия им честотен обхват, за да се ограничи техния обхват към добре дефинирана област, с минимален разлив в други места. По същия начин, озвучителните тела трябва внимателно да се изчислят като място и да се предвиди риска от „ разливане” на звука.

Изводи за успешно озвучаване на спортни обекти

Успешното проектиране на озвучителни системи за спортни обекти – открити или закрити изисква задълбочено разбиране от Акустика и Електроакустика, и поставя широк спектър от проблеми за разрешаване. Всеки обект има своя собставена специфика и архитектура.

Проектирането на акустичната среда и специфичната електроакустика трябва да бъде работа на тесни специалисти, за да не бъде отнето нищо на публиката от цялостното преживяване.

Обадете ни се

056/ 84 52 04

Пишете ни

contact at proaudio.bg

Посетете ни

Бургас, жк. Славейков, бл.10, Партер

  • Политика за защита на лични данни
  • Вход
    Изработка на уеб сайт от ArtWebDesign.bg