Избор на тонколони?

You are here

Как да изберем професионални тонколони?
5
Average: 5 (1 vote)

Когато работата Ви е зависима от публиката, изборът на правилни озвучителни тела за вашата изява е от първостепенно значение. Тази статия включва информация, която може да ви помогне при избора на правилните тонколони . Тъй като има много детайли, които трябва  да се вземат предвид при закупуване на тонколони, не се колебайте да ни попитате на 056 / 84 52 04 за всяка подробност.

Активни тонколони - И така, каквa е голямата разлика?

Активните тонколони са по-удобни за пренасяне и често с по-добро качество на звука. Преди активните тонколони да станaт така достъпни , тонрежисьорите и музикантите е трябвало да разнасят наоколо тежки, обемисти усилватели и придружаващите ги кабели и тонколони. Сега всички те са заменени с активни тонколони! Ако не сте запознати с активните тонколони, идеята е, че усилвателите и всички връзки са вградени в кутията на говорителя. Този дизайн „всичко в едно” също така успокоява тези, които наистина не знаят как да комбинират Bi-Amp свързване на тонколониправилния усилвател с говорителите си. Неправилна комбинация в най-добрия случай може да доведе до лошо качество на звука или по-лошо - повредени говорители. И все пак ако сте се спряли на пасивни тонколони в комбинация с усилвател, съвета на гиганта в този бранш - JBL е да се избере усилвател с мощност поне равна на препоръчителната за тонколоните или най-добре по-голяма до два пъти. Противно на общоприетото схващане, по-вероятно е да повредите високоговорителите си с по-слаб от препоръчания усилвател от колкото с по-мощен!

Интересуват ме активни тонколони!

Интересуват ме пасивни тонколони!

Как работи BI-AMP ?

Bi-amp е процес на разделяне на аудио сигнал в два честотни диапазонa, които след това се възпроизвеждат от два отделни усилвателя задвижващи отделни говорители. Използва се кросоувър за разделяне на аудио сигнала в честотни обхвати, които са по-подходящи за драйверите, от които ще бъдат възпроизведени. Bi-amp позволява вградените усилватели да бъдат избрани или проектирани специално, за да отговарят на изискванията на високоговорителите и кутията на тонколоната. Bi-amping, tri- amping и повече се използват в системите озвучаване от години и са станали доста често срещан метод в активни, монитори и студийни тонколони.

Какво е кросоувър?

Кросоувърът е устройство, което разделя аудио сигнала на отделни честотни диапазони, за да се възпроизвежда на различни говорители, пищялки, хорни и т.н. Това се постига чрез набор от филтри. Например един двулентов кросоувър може да се състои от нискочестотен филтър за басовия говорител и високочестотен филтър подходящ за високочестотните говорители. Кросоувърите могат да бъдат активни или пасивни. Пасивните кросоувъри обикновено се намират във вътрешността на озвучителните тела заедно с говорителите, но могат да бъдат закупени и външни такива. Активните кросоувъри са поставени преди всяко стъпалото и предават точния честотен диапазон на усилвателя. Една от важните променливи е скоростта на затихване в момента на отрязване на излишните честоти. Често срещани конфигурации са 6,12, 18 или 24db на октава. Всяка от тези конфигурации има своите силни и слаби страни, но като цяло по-бързото затихване се счита за по-добро в съвременните приложения.

Конектори за тонколони

Основната концепция на кабелите за тонколони е проста: това са носители, които свързват изхода на вашия миксер или усилвател с входа на тонколоните. Изборът на подходящия вид конектор е от решаващо значение. Важно е да се позовете на ръководство за потребителя на вашите устройства ако не сте сигурни какъв тип конектори се използват. Има два начина на свързване, които разделят конекторите на две категории - балансирани и небалансирани.

Балансирано свързване 

Балансираното свързване на озвучителните ви устройства се осъществява с конектори с три крачета.  Сигнала се пренася по две крачета плюс и минус. Третото краче е маса и не пренася сигнал. Този начин на свързване е по-добър понеже евентуалните магнитни смущения са общи за положителния и отрицателния носител и затихват един с друг.

Балансиран конектор тип спекон (speakon) Този тип конектор се нарича (speakon) - запазена марка разработена от Neutrik. Този тип балансиран конектор е често срещан при говорители и усилватели с голяма мощност. Тези конектори са много надежни и могат да се справят с големи мощности.
Този тип конектори се наричат XLR и са запазена марка на Cannon. XLR конекторите са широко разпространени в аудио индустрията и много производители ги използват в своите продукти.
Този тип конектор се нарича жак. Най-разпространените конектори от този тип са 3.5мм и 6.3мм. Тези конектори могат да бъдат намерени в края на повечето кабели на слушалки. 

Небалансирано свързване

За да бъде възпроизведен аудио сигнал са необходими два носителя. При небалансираното свързване единия носител се използва и за маса и екран на кабела. Изграждането на небалансирани връзки е доста по евтино но тези връзки са много чувствителни на магнитни смущения. Като цяло небалансирано свързване не трябва да се прилага при по-дълги от 25-30' линии.

 

Балансиран конектор тип спекон (speakon) Това са TS конектори, което идва от Tip-sleeve на английски. Типичния размер на тези небалансирани конектори е 1/4".
Свързване с такава конзола най-често може да видите на гърба на усилвател или като вход на тонколона. Това е удобен конектор понеже може да се свърже чрез конектор тип банан или просто оголен кабел.
 Конекторите тип банан са предназначени за бързо свързване на аудио кабели на тонколони с усилвател. Има слепени конектори тип банан за по-удобно свързване с конзола.
Свързването само с оголен кабел е най-простия и най-лошия начин за свързване на озвучителни устройства. При такъв тип свързване е много важно да не се обърне фазата на устройствата.

Ако сте харесали тази статия споделете я с приятели, ако ли не оставете коментар с вашето мнение. То е важно за нас!